مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22403 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

در محيطي هستم كه مردم احكام اسلامي را نمي دانند وظيفه من نسبت به آنهاچيست و چگونه آنها را آگاه كنم
از اينكه خداوند اين توفيق را به شما عنايت فرموده كه در راه تعالي علمي عملي و ديني خود گام برمي داريد بسيار خوشوقتيم. اميد است هم چنان شعله كمال خواهي و پيشرفت در شما زنده باشد و بتوانيد پله هاي ترقاي مادي و معنوي را با موفقيت طي نماييد. بلي دانستن مسو وليت آور است حضرت علي (ع) در نهج البلاغه فرموده است: «خداوند از عالمان پيمان گرفته است كه جاهلان را بيدار سازند و آنان را به راه سعادت دعوت كنند».(شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ج 2 ص 247) البته براي موفقيت در تبليغ و تعليم تفكر و برنامه ريزي لازم است و بايد روش هاي كارآمد را با توجه به موقعيت خانواده شناسايي نمود و آن گاه با برنامه ريزي صحيح به طرف اهداف حركت كرد. مرحله اول آن است كه آنان را از وضعيتي كه در آن قرار دارند آگاه سازيد. البته در اين مقطع لازم نيست حركتي عمومي داشته باشيد؛ بلكه به خودسازي و آگاه كردن افراد به طور مجزاا بپردازيد؛ با خواهرتان برادرتان مادرتان و ... تك تك صحبتي ملايم و از سر دلسوزي داشته باشيد و آنان را نسبت به مسو وليتي كه در قبال خداوند و احكام دين دارند آگاه سازيد. پس از اين مرحله - كه زمينه لازم ايجاد گرديده است - نوبت به تذكر احكام فرا مي رسد. پس اول بايد زمينه را مساعد كرد و سپس به بيان احكام پرداخت. در اين كار اگر بتوانيد از روش هاي غير مستقيم استفاده كنيد بسيار مو ثر است؛ مثلا اگر در محل شما مسجدي وجود دارد سعي كنيد برنامه عمومي مناسبي با همكاري افراد ديگر در مسجد داشته باشيد. سخنراني و يا برنامه مناسب ديگر و با دعوت خانواده به مجلس مطالب خود را از طريق ديگران به آنان القا نماييد. تذكر يك نكته نيز در اين جا ضروري است و آن اينكه تا مطمئن نشديد كه بر خانواده شما خمس و يا زكات واجب شده است در اين موارد سخني نگوييد؛ زيرا چه بسا اساسا نه زكات بر آنان واجب باشد و نه خمس. بنابراين در اين گونه موارد حتما با افراد آشنا با احكام مشورت كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.